BLOG

Najczęstsze problemy spedytorów

Kategoria: Blog

spedycja

Zawód spedytora to bardzo odpowiedzialna praca. Osoba taka musi zorganizować transport z punktu A do B, uwzględniając wszelkie uwarunkowania, kwestie zarówno formalne jak i praktyczne. Można więc śmiało stwierdzić, że spedytor pełni rolę stratega, który stara się wszystko przewidzieć i zaplanować w jak najlepszy sposób. Nic więc dziwnego, że w pracy tej często napotyka różnego rodzaju problemy. Przyjrzyjmy się tym najczęściej występującym.

Nieprzewidziane sytuacje na drodze

Każdy kierowca wie, że w trasie stać się może wszystko. Nawet jadąc w drogę o najspokojniejszej porze dnia czy nocy, zawsze może zdarzyć się nieprzewidziany korek spowodowany wypadkiem czy robotami drogowymi. Oczywiście nikt nie lubi stać w korkach. W przypadku transportu jest to jednak podwójny problem. Choć spedytor zawsze stara się dać kierowcy pewien zapas czasu na okoliczność takich właśnie niespodziewanych sytuacji, nieraz skrupulatnie zaplanowana trasa może zacząć się „sypać”. Każde opóźnienie w dostawie to oczywiście zła renoma dla firmy transportowej i spedycyjnej, a żadna taka firma nie chce przecież stracić klientów. Nieraz pojazd musi nie tylko pokonać jeszcze sporą część trasy, ale także zdążyć np. na przeprawę promową, by dotrzeć do celu na czas. Dlatego profesjonalny spedytor musi w takiej sytuacji odpowiednio zareagować, biorąc pod uwagę zarówno czas pracy kierowcy, odległość do celu, jak i stracony czas. Najczęściej w takiej sytuacji spedytor postara się zmienić trasę bądź przeprawę promową, choć wiąże się to często z nie lada komplikacjami.

Brak wolnego auta

Może się również zdarzyć, że spedytor otrzyma zlecenie na przewóz ładunku, lecz nie dysponuje żadnym wolnym pojazdem ani kierowcą, który mógłby je terminowo zrealizować. Zdarza się także poważniejsza awaria pojazdu, który już przyjął dane zlecenie, lecz z powodu problemów technicznych nie będzie mógł go dokończyć. To duże wyzwanie, bo utrzymanie klienta jest bardzo ważnym elementem pracy każdego spedytora, szczególnie biorąc pod uwagę konkurencję panującą na rynku transportowym. Dlatego dobry spedytor postąpi rozważnie, ale robiąc wszystko, co w jego mocy, starając się zorganizować jakieś zastępstwo. Może wówczas skontaktować się z innymi oddziałami firmy, bądź firmami zaprzyjaźnionymi, a zarazem stale informować klienta o sytuacji, aby nie stwarzać atmosfery zatajania informacji i niekompetencji.

Anulowanie zlecenia

Niestety zdarza się także, że kierowca otrzyma już konkretne zlecenie, po czym zleceniodawca wycofuje się z umowy bądź transakcji i anuluje ładunek. Wówczas spedytor stara się zrobić wszystko, aby jak najszybciej znaleźć dla kierowcy nowy transport. Wykonuje telefony do stałych klientów oraz do innych oddziałów firmy, przegląda giełdy transportowe. Każdy dzień postoju to duża strata dla firmy, dlatego również w tej kwestii na spedytorze spoczywa ogromna odpowiedzialność.

Stres i wielozadaniowość

Choć mogłoby się wydawać, że ktoś, kto decyduje się na zostanie spedytorem, jest przygotowany na sporą dawkę stresu, wielu młodych spedytorów rezygnuje, gdyż nie wytrzymują jego poziomu. Sytuacje stresowe to w firmie spedycyjnej codzienność, dlatego dobry spedytor ma stalowe nerwy i anielską cierpliwość. Ponadto musi być wielozadaniowy – w tym samym czasie szukać zleceń, pilnować aktualnych transportów, czasu pracy kierowców, odpowiadać na wciąż dzwoniące telefony i przychodzące wiadomości, a w tak zwanym „międzyczasie” rozwiązywać sytuacje kryzysowe. Dlatego praca spedytora z pewnością nie jest dla każdego – poradzą sobie w niej tylko osoby z doświadczeniem i odpowiednim usposobieniem.